Koladröm med daimgrädde och jordgubbar

Igår var mina föräldrar här på middag. Vi bjöd först på samma folie-middag som vi åt tidigare i veckan, som även igår blev jättegott!
Till efterrätt åt vi, som rubriken säger, koladröm med daimgrädde och jordgubbar - mums!!

Recept 8-10 bitar:
1 burk sötad kondenserad mjölk (ca 400 g)
150 g smör
300 g diegestivekex
1 liter jordgubbar
1½ dubbeldaim
3 dl vispgrädde

Gör såhär:
1. Lägg burken med sötad kondenserad mjölk oöppnad i en stor kastrull (riv av etiketten först). Häll på vatten så att den täcker burken och lite till. Låt småkoka i ca 2½ timme utan lock. Se till så att vatten hela tiden täcker burken. Fyll annars på efter hand. Den kondenserade mjöken blir alltså kolasås om man kokar den tillräckligt länge :)
2. Ta upp den heta burken och skölj i kallt vatten. Låt svalna helt.
3. Klä insidan av en form med avtagbar kant, ca 24 cm i diameter, med plastfolie.
4. Smält smöret. Mixa diegestivekexen (jag gjorde det med en stavmixer). Häll i smöret och mixa lite till. Tryck ut blandningen på botten i formen. Ställ i kylen i ca 1 timme.
5. Rensa och dela jordgubbarna. Finhacka daimen. Vispa grädden fast och blanda i med 2/3 av daimkrosset.
6. Lossa kanterna från bottnen. Lyft upp den och dra försiktigt bort plasten. Lägg bottnen på ett fat. Bred på kolakrämen. Spritsa eller bred daimgrädden över. Ställ kallt fram till servering.
7. Vid servering: Toppa med jordgubbar och resterande daimkross (jag glömde daimkrosset här överst, typiskt!).






Det blev verkligen jättegott och uppskattat! Min sambo äter ju till exempel inte tårta, så detta kan vara ett bra komplement till just det :) Receptet hittade jag i Icas Buffé-tidning och var vinnarreceptet i tårttävlingen, vilket jag verkligen kan förstå!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0