Att gråta lite tillsammans

Igår kväll när Milton skulle sova, pratade vi om döden. Det är mycket tankar kring döden nu, för Miltons del. Älskade barn, så tunga och djupa tankar som rör sig hos honom just nu.
Vi pratade länge och jag försökte så gott det gick, att svara på hans tankar. Men åh vad det är svårt. Och så jobbigt när jag inte har svar och därmed inte kan hjälpa honom.
Tillslut blev han ledsen och arg och berättade att han aldrig ville bli vuxen, för att vi kanske skulle dö från honom då. Jag kröp ner i hans säng, kramade om honom och frågade om han var ledsen och om han är rädd för döden. Både ock, visade det sig. Jag svarade att jag också blir ledsen av att tänka på döden. Det finns ju ingen mening med att hymla om sådana tankar.

Vi hade också denna korta konversation:

Jag vet egentligen att jag inte ska "lova" Milton att Marcus och jag ska bli jättegamla. Men när vi låg där och jag såg hur upprörd han var, så kom jag liksom inte på något annat. Han "kontrade" med Jennie. Då hade jag längre inget svar och så grät jag tyst i hans nacke istället.
För det är ju så. Vi kan ju aldrig lova Milton det. Hur gärna jag än vill göra det. Men åh vad det är tungt och svårt. Barn och döden. Svårt att handskas med.


Kommentarer
Anonym

Usch så svårt samtal! Kommer själv ihåg, tror jag var 6 år, då min mormors sambo dog (tog livet av sig fick jag veta när jag blev äldre). Jag var såå rädd för döden, kommer också ihåg att jag tänkte att jag aldrig ville bli stor, och satt och grät i mammas knä att jag aldrig ville att hon skulle dö. Och nu, fastän jag är vuxen så är döden fortfarande jobbig och skrämmande. Men man får ju bara försöka möta barnet i deras tankar <3

Svar: Vilken hemsk upplevelse för en sexåring, så fruktansvärt att handskas med <3
Men du har helt rätt, det är så viktigt att möta barnet i deras tankar.
Kram S (gissar att det är du?)
Fanny Lindborg

2015-04-14 @ 21:22:12
Anonym

<3

2015-04-15 @ 10:04:27
Mimi

Usch va det var jobbigt att läsa :-/ lilla Milton. Trots att man inte alltid har svar så är det bra att han har en massa frågor istället för att gå och grubbla på de på egen hand ❤️

Svar: Vad du är klok, du har så rätt ❤️
Fanny Lindborg

2015-04-15 @ 16:47:42


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0