Gott såhär en tisdag

Ikväll festade vi till det lite extra med räkor och tillbehör till kvällsmat, givetvis ätandes utomhus :)
 
 
Till detta gjorde jag supergoda knyten, receptet hittade jag HÄR (<--- länk!), hos fantastiska Voctoria, Matplatsen. Skriver receptet här också :)

Deg:
2 dl vatten
1/2 pkt jäst
5 – 6 dl mjöl
1/2 tsk socker
½ dl matolja
1 tsk salt

valfri fyllning (jag hade påläggsskinka (rökt skinka alltså), brieost och riven ost)

Värm vattnet till ca 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och rör ut i vattnet. Tillsätt mjöl, socker, salt och olja och kör degen smidig. Låt jäsa ca 30 min.

Forma två rundlar av degen och skär ut bitar som pizzasnibbar. Lägg på fyllningen rulla i hop gifflarna, pensla med uppvispat ägg och strö över sesamfrön. Grädda i 200 grader ca 10-15 min.

 
Så jädrans gooooooott!! Rekommenderas varmt - perfekt som picknickmat nu i dessa tider :) Eller såhär, som ett extra tilltugg. Dessa kommr göras många många fler gånger :)
 
 
 
 
Återkommer med en alldeles för sen Måndagslista senare ikväll. Stor kram!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0