Hjortstek etc.

I måndagslistan i måndags skröt jag lite om maten jag lagat samma dag, för fy tusan vad gott det var!!
 
 

Såhär såg receptet ut:
 
1 hjortstek (vår var rejäl, men jag vet faktiskt inte hur stor)
2 tsk salt
3 krm vitpeppar
2 msk smör till stekning
1 skvätt vatten till långpannan
 
Sås:
5 dl sky och buljong (på tärning eller fond)
Lite maizena
Salt och peppar eftertycke och smak
1 msk svartvinbärsgelé (jag hade förvisso bara röd hemma, men det fungerade visst lika bra)
 
Gör såhär:
1. Putsa steken fri från hinnor. Bind upp den om den är ojämn. Bryn den i smöret i het panna så den får fin färg runt om.
2. Salta och peppra. Lägg den på galler i en långpanna. Stick in en stektermometer i den tjockaste delen, se upp så den inte ligger mot något ben.
3. Stek i 175 grader tills termometern visar knappt 70 grader. Köttet är då något rosa längst in, stek till 75 grader om du vill ha det genomstekt.
4. Det tar ca 1,5 timme, men passa - ibland går det fortare! Se till att det hela tiden är en bottenskyla vatten i långpannan så bränns inte köttsaften/skyn fast.
5. Ta upp och låt vila under folie. Ta vara på all köttsaft och vispa ur långpannan noga med hett vatten. Sila upp i såskastrullen.
6. Öka på spadet med buljong till önskad mängd (5-6 dl). Red med vetemjöl utskakat i lite vatten. Späd med grädde och koka 3-4 minuter. Smaksätt enligt ovan.
7. Till detta passar hasselbackspotatis perfekt. Haricot verts, rönnbärsgele (eller vinbärs) och inlagd gurka blir pricken över i.
 
 
Detta var verkligen så fantastiskt gott och det är speciellt vid sådana här tillfällen jag är glad över att min sambo jagar och att detta faktiskt är ett relativt billigt kött för oss att äta (inte för att jakter är gratis, men ja ;) ). Dessutom känns det extra gott i kroppen att veta att dessa djur har fått leva som djur ska, in i det sista. Det betyder mycket för mig.
 
Kram och godnatt


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0