Hemmagjorda tekakor

Häromdagen bakade jag hemmagjorda tekakor efter Elins recept och herrejisses vad goda de blev och SÅ enkla att göra, testa det!




Recept 12 st:

100 g smör
4 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
2 msk socker
ca 11 dl vetemjöl


Gör såhär:

Smält smöret i kastrull, tillsätt mjölken och värm till 37° C.
Smula jästen i en bunke och häll på mjölkblandningen, rör tills jästen har löst upp sig.
Tillsätt salt, socker och nästan allt mjöl och blanda till en smidig deg.
Häll upp lite varmt vatten i diskhon och ställ degbunken i vattnet. Låt degen jästa under bakduk i 10 minuter.
Sätt ugnen på 250° C.
Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta degen smidig, tillsätt eventuellt resten av mjölet.
Dela degen i 12 delar och forma dem till platta tekakor.
Lägg kakorna på bakplåtar med bakplåtspapper och nagga kakorna med en gaffel.
Lät brödet jäsa under bakduk i 10 minuter.
Grädda bröden i nedre delen av ugnen i 6-8 minuter.
Låt tekakorna svalna under bakduk


Jag plattade nog inte ut mina tillräckligt för de blev små och ganska runda, alltså mer som en bulle kan man nog säga, nästa gång ska jag platta ut mina mer. För dessa kommer jag helt klart baka fler gånger.

Godmorgon förresten!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0