Vinbärspaj

Hej på er!
Häromdagen bakade jag vinbärspaj, eftersom vi har det i trädgården och jag tycker det är lite roligt sådär att ta till vara på det som finns :)
Sur blev den, så lite med socker hade nog inte skadat, fast biten jag åt ikväll till min mugg te kändes inte alls så sur.
Jaja, under bilden finner ni receptet i alla fall.
 
 
cirka 6 port

Ingredienser

8 dl vinbär (jag tog hälften röda och hälften svarta, men det går ju att variera)
1 dl Syltsocker
1 msk potatismjöl

Smuldeg
1 1/2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
3/4-1 dl Strösocker
1 msk Vaniljsocker
125 g smör eller margarin
Smör eller margarin till formen

Skölj och repa bären. Lägg dem på en handduk för att rinna av. Lägg de torra ingredienserna till degen i en skål. Tillsätt matfettet och rör tills det är en grynig massa. Smörj en ugnssäker form. Blanda bären med sockret och potatismjölet och lägg i formen. Strö över smuldegen. Grädda mitt i ugnen i 225° i cirka 20 minuter. Servera pajen ljummen med vaniljsås, vaniljglass eller lättvispad grädde.

Ikväll åt jag den kall, så att servera den ljummen är i mitt tycke inte tvunget, den var jättegod kall också!

 

Godnatt med er!



Kommentarer
MIMI

Jag tycker att den var go,, att jag käkar paj är ju som kryss i taket ungefär ^^ Men annars kan man ju ta socker vid sidan om när man ska äta den ;)
du är så duktig så <3<3<3

2012-07-16 @ 11:15:25
URL: http://mimilindborg.bubbleroom.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0