Barn dör

Alltså detta går inte längre. Flera dagar har jag kommit på mig själv att det svider i magen och gråten finns i halsen. Barn dör. Det håller inte längre. Jag läser så otroligt många vidriga saker i sociala medier just nu och det värsta av allt är att se alla dessa barn som flyr ofattbara katastrofer, sådant som "vi" (vi inom citationstecken, för vet ni? Det finns inget vi. Punkt.) inte kan sätta oss in i. Vissa verkar kunna det mindre än andra, får jag en känsla av.

Igår läste jag om en kvinna som förfärades över att "vi" snart bara är 6 miljoner "svenskar" kvar i Sverige. Hon använde givetvis inga citationstecken som ni kanske förstår. Det skrämmer mig, att det finns folk som tänker så. DET FINNS INGET VI. Min svärfar är född i Danmark och bott i Sverige sedan barnsben. Är han mer "svensk", än syrianerna som flyr för sina liv hit?

En annan sak som också är så svårt att ta in, är att så många människor som är på flykt nu, har det inte varit sedan andra världskriget. Historien upprepar sig, fast på ett lite annan vis. Och vilket vis spelar mindre roll. Just att människor flyr för sina liv och att barn ska få leva med detta resten av sina liv. Om de inte dör. För det gör många. Och det är otroligt fel.

Detta kan ju inte fortsätta. Det är dags att fler förstår det.
Jag tittar på mina fantastiska två där hemma och inser vilken tur jag (vi) har haft. Som är födda här. Vi kommer aldrig behöva fly vårt land. Vi kommer alltid se den tryggheten Som en självklarhet. VI KAN INTE NEKA FLER ATT FÅ KÄNNA SAMMA. Alla barn ska få uppleva det som mina får göra varje dag; en gräsmatta att springa fritt på, än säng att sova i, en varm trygg famn att när som helst krypa upp i, mat att förtära när en är hungrig, en grundläggande trygghet.
Och nej, vi kan inte hjälpa folk enbart på plats, nere i Syrien och andra länder. Människor överlever inte då. De måste få chans att undkomma.
Jag återkommer med en jämförelse kring detta ämne senare.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Barn dör, förstår ni hur fel det är?? Vi måste hjälpa. 

Jag ett förslag som du kan göra nu direkt när du nu ändå  sitter och scrollar i dina sociala medier - sms:a FLYKT till 72999 = 100:- till Radiohjälpen. 100:- kan de flesta avstå, hoppa något av det du annars brukar "unna" dig: en flaska vin, lunch på stan, fika, fredagspizza etc.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0