Ett demokratiskt samhälle.

Folk menar att dekomkrati är att vi får tycka till och, som igår, rösta på vad man vill. Jag tycker inte det. Jag vill leva i ett demokratiskt samhälle, inte ett främlingsfientligt. För det, det tycker jag är skrämmande.
Demokrati för mig är alla människors lika värde, där alla människors åsikt väger lika tungt. Och därför passar inte ett främlingsfientligt parti in i den bilden. För mig står det parti inte för demokrati.
 
Jag är verkligen obeskrivligt ledsen över gårdagens valresultat. Jag tittar på pojkarna och blir orolig över deras framtid i ett icke solidariskt samhälle. Det är skrämmande och gör mig förbannad. Jag vill ge dem bättre än så och jag vill vara stolt över det Sverige jag lever i. Inte som nu, detta är inte det Sverige jag vill visa upp, inte det land jag vill att mina barn växer upp i.
 
Samtidigt blir jag stolt och lycklig i själen över människors starka reaktioner över det. Att det här i vår lilla by finns en liten verksamhet som arbetar mot främlingsfientlighet och att denna lilla grupp blir större hela tiden. Ett Vinslöv för alla - heja oss! Någonstans inger det hopp. Jag vill tro att människor i min närhet röstar som jag, ja eller inte som jag men som röstar på annat än främlingsfientliga partier. Jag hoppas verkligen att så är fallet (även om statistiken visar annat).
Nu har vi tillsammans fyra år på oss att se att vi får till en förändring för såhär kan vi ju inte ha det. Det är väl ändå inte detta vi vill ge framtida generationer. Jag hoppas att detta är toppen på en våg som nu härjat under några år, att vi nu kommer se till att denna trend dalar. Att våra andra partier lyfter invandrar- och integrationsfrågor för att göra SD-väljare mindre missnöjda och därmed (förhoppningsvis) kan få dem att rösta annorlunda till nästa val.
Att se till att det dalar, det måste vara målet de närmaste fyra åren. Jag kommer försöka bidra med det jag kan. För min egen skull, för byns skull och mest för mina barns skull. För det finns inget fel med mångfald. Med oliktänkande. Olika religioner. Olika historier. Olika över huvud taget. Snarare tvärtom! Här hemma gillar vi olika, olika är bra. Olika är viktigt. Vi vill olika. Men även om vi vill olika hoppas jag att vi vid nästa val är fler som vill samma, mer mångfald i Sverige.


Kommentarer
Svea

Men social demokraterna är inte främlingsfientliga så där har du fel och det är inte alla som har haft det så bra de senaste 8 åren dom rika har haft gott om pengar men inte vi låginkomsttagare

2014-09-15 @ 16:40:03
Svea

Men social demokraterna är inte främlingsfientliga så där har du fel och det är inte alla som har haft det så bra de senaste 8 åren dom rika har haft gott om pengar men inte vi låginkomsttagare

Svar: Men Anna, var skrev jag att Socialdemokraterna skulle vara ett främlingsfientligt parti?! Jag menade givetvis Sverigedemokraterna och att de fick 13% i gårdagens riksdagsval. Inte trodde jag att det skulle vara svårt att lista ut.
Om jag sedan röstat blått eller rött kvittar i nuläget, för det mest skrämmande är SD' framfart i vårt land.
/Fanny
Fanny Lindborg

2014-09-15 @ 16:40:04
Svea

Jo men det är inte så konstigt att folk röstar så,här i Simrishamn har vi fått över 300 flyktingar och vi har inte ens jobb till oss som bor här,det blir för mycket på ett ställe

Svar: Jag delar inte din uppfattning, utan anser att det är vår skyldighet att hjälpa. Dessa människor flyr från sådant vi inte ens kan föreställa oss. Jag hade gärna sett att Vinslöv hade tagit emot flyktingar i större utsträckning.
Fanny Lindborg

2014-09-15 @ 18:36:17


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0