Skämmes, ta mig fan!

Av två anledningar.
Att inte fler än hälften av vår bys invånare tog sig i kragen och röstade igår. Här bor vi i ett fullt demokratiskt land där vi har otroliga rättigheter och så använder människor det SÅ otroligt fel. Alla kan påverka tillsammans, men var och en kan inte påverka själv.
Genom att inte rösta, bidrar ni till att partier som SD får fler mandat och mer att säga till om.
 
Andra anledningen då. Jo, det här:
 
 
Är det såhär vi vill ha det?
Är det såhär vi vill att våra barn ska få växa upp?
Att aldrig få ta del av mångkultur. Att aldrig få ta del av att människor är olika. Att det är okej att stå för olika religioner. Att det är okej att vara homosexuell. Heterosexuell. Transexuell och allt var det nu mer finns.
Är det okej att, det vi kallar udda, alltså sådant som skiljer sig från den "normala normen" fryses ut, hatas, jagas och så vidare.
Är det okej att många av värderingarna är precis samma som under andra världskriget och det människor då fruktade?
 
Nej. Skämmes ta mig fan. Detta ska inte mina barn behöva växa upp till. Här gillar vi olika och det hoppas jag att fler gör. Jag vill verkligen tro att fler gör det.
Jag hoppas att fler tänker efter, ser detta som ett uppvaknande och tänker till vid nästa val - redan i höst. Att fler går och röstar och ser att deras röst är jävligt viktig.
För utan era röster ger vi bort mandat till partier vi (jag hoppas ju vi är "vi" och inte bara är "jag" i denna fråga) inte alls vill ha in i riksdagen. Eller som igår, i Europaparlamentet. Det är så in i helvete fel. RÖSTA!!!
 
 
Nog rutet
/Fanny


Kommentarer
Anonym

Ja ibland skäms man nästan för att vara människa... Hur tänker folk? Det skulle jag bra gärna vilja veta. Jag kommer aldrig att hålla med dem, men det vore intressant om någon kunde förklara för mig. På riktigt. För jag förstår verkligen inte. Vad är de rädda för? Vad är det i SD (och andra främlingsfientliga partier) som tilltalar dem? Hur kan man göra skillnad på folk och folk? Varför ska bara vissa duga? Få finnas? USCH!!!
Och bland det värsta är ju också att det inte är "några andra" som röstar på SD, Vinslöv är litet, vi lär garanterat känna flera stycken av de som röstat så här - utan att vi upplever dem som ett dugg extrema eller med annorlunda åsikter till vardags, utan är precis som du och jag och trevliga att umgås med. Och det skrämmer mig...
Och det extremt låga valdeltagandet, vad ska man säga, det är ju som att de som inte röstar i tysthet håller med och godkänner det här.
Nej - bättring till riksdagsvalet tack!! Det hjälper ju dock inte mot alla EU:s lagar/regler de närmaste åren, som kommer präglas av alla högerextrema partiers framgångar i hela Europa nu. Man blir mörkrädd... Och förstår verkligen INTE hur man kan göra skillnad på folk och folk. Se istället på hur alla skillnader berikar! Gör vår värld så mycket rikare!! Hur kan man vara rädd?
Sorry för lååång kommentar Fanny, men blir så arg!

Svar: Ååååååhh vilket klokt inlägg, TACK!!Håller med dig i precis allt du skriver, du anonyma läsare ;)
Det känns tryggt att veta att fler tänker som jag.
Stor kram!
Fanny Lindborg

2014-05-26 @ 21:25:31
Camilla

Ja, det är skrämmande! Jag var och röstade (men inte i Vinslöv) och vi fick dessutom två röstkuvert (ett till eu-valet och ett om en arenahall i Bromölla). Man ska utnyttja sin rösträtt!

Svar: Ja visst ska man det, utnyttja sin rösträtt - så viktigt!Bra gjort, Camilla!!
Fanny Lindborg

2014-05-27 @ 18:20:01
URL: http://lillafritzson.blogg.se
mamma

Jag är en stolt mamma som håller med sin dotter om precis allt. Mångfald berikar. Många påstår att "de"- invandrarna tar jobben men det vore intressant att jämföra hur många av dessa invandrare som verkligen får ett arbete, och i många fall ett arbete som ingen svensk vill ha, jämfört med hur många arbetstillfällen "denna invandring" tillför svenskar som annars skulle vara arbetslösa. Intressant och tänkvärt eller hur ?! Några av mina invandrarelever delar ut tidningar på "natten", sticker hem och käkar frukost och kommer sedan till skolan. Det ni, det kallar jag "att ta ansvar över sin egen situation" och verkligen visar att man vill tillföra något i sitt nya hemland.Alla behövs, var och en på sitt sätt.

2014-05-28 @ 19:47:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0