Flickor vs pojkar


Jag tittar på kläder på Lindex hemsida, till pojkar strl 86-128 finns 69 plagg. Till flickor i samma strl finns 113 plagg. Betyder det att flickor behöver mer kläder? Eller att man måste ha mer att välja på till flickor? Eller att föräldrar till pojkar inte tycker det är roligt att variera kläderna till sina pågar? Eller förmodar man att det inte är lika kul att klä pågar som töser?


Här ovan har jag citerat min vän Vanja. Intressanta frågeställningar det där och hon satte verkligen fingret på mina egna funderingar. Vi har vars en pojke =)
Är glad över att det ändå, nu mera finns betydligt mer än tidigare till pojkar, men ändå är det verkligen begränsat. Jag går för övrigt ofta över på flickavdelningen och tittar kläder till Milton och hittar ofta fina kläder, vissa som passar både flicka-pojke och vissa som inte fungerar alls på pojkar. Jaja, nu vet jag att inte Milton bryr sig sådär nämnvärt, men jag gör det. Jag är lika ointresserad att klä Milton i tuff-tuffa pojkkläder och joggingbyxor (som oftast hittas på pojkavdelningen) som jag är att klä honom i puttinuttiga flickkläder.
Jag älskar kläder som fungerar till både pojke och flicka, tycker det ser snyggast ut och är mest användbart.
TACK fina Vanja som delade med dig av dina tankar, precis så tänker jag med och ifrågasätter detta ofta för mig själv, när jag går i en butik och kikar.

Nu är det snart dags för arbete för mig igen, ni andra får sova gott. Kramar


Kommentarer
Lina

Jag har läst att pojkmammor är inte lika mycket för att handla kläder till barnet och handlar gärna/oftast på rea medan flickmammor handlar mer och mindre ofta på rea. Så det är nog så att flickmammor "kräver" större utbud än pojkmammor.



Jag vet inte jag, jag gör som du jag går på hela avdelningen och handlar till Isabella.

2011-06-21 @ 21:18:23
URL: http://angelina86.blogg.se/
Peppe

Precis så kände jag när mina grabbar var små.

Gick omkring på H&M och tittade på den lilla hörnan som var med pojkkläder och sneglade sedan över på den mega stora ytan med ubercoola kläderna till flickor. Undrade då också vad anledningen kunde vara.. Jag tyckte det var superkul att handla till mina grabbar men det är kanske inte lika lätt att designa roliga kläder till killar??

Men, men idag är det så stora så jag kan glömma att jag får handla något kul till dem... Nu vet de precis vilka plagg de vill ha.

Hoppas att det går bra på jobbet i natt!

KRAM



2011-06-21 @ 23:51:51
URL: http://jalkling.blogg.se/
Marre - mamma till Karl

Så bra skivet!!! Jag blir så sur varje gång jag ska handla kläder till Karl, det är precis så som du skriver! Jag vill inte alltid klä min pojke i jättetuffa kläder, utan i lite mer neutrala. Om man sen ska se det som så: man kanske vill att kläderna ska kunna användas av ett eventuellt syskon som då kanske är en syster. Och jag tillhör nog inte den kategorin kill-mammor som handlar lite kläder ;)

2011-06-22 @ 16:23:54
URL: http://frucullin.blogspot.com
Vanja

Gud va härligt att bli citerad!! :)

KRAAAM <3

2011-06-22 @ 22:51:17
Camilla

Håller helt med dig Fanny, kläder som är mer neutrala, utan en massa stora tryck och text på är finast. Avdelningen för barnkläder borde vara en avdelning, indelat i storlekar och inte kön! kram

2011-06-26 @ 13:06:30
URL: http://lillafritzson.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0